Fru Törn

Mamma till Elias och Lukas som kämpar för att hitta tillbaka till mig själv igen.

Föräldrardagar

Kategori: Allmänt

Igår satt jag i kö i telefonen i över 30 minuter för att komma fram till Försäkringskassan. Jag tycker det här med föräldrardagar, föräldrarpenning och VAB är väldigt rörigt. Men när jag väl kom fram efter att ha varit nummer 127 i kön fick jag svar på alla mina frågor.


Eftersom jag var sjukskriven Elias första 4,5 månad och Calle var föräldrarledig, så har han tagit ut dom 90 dagarna som han måste ta ut. Eftersom vi då levde på sjukpenning och föräldrarpenning valde vi att ta ut 5 dagar i veckan. Men trots det har vi varit väldigt fattiga denna tiden. 

Nu när Calle börjat jobba och jag är föräldrarledig, har vi en lite bättre inkomst och jag kommer ta ut färre föräldrardagar. Så att dagarna räcker längre. Vi kommer vara väldigt fattiga nu också, men känner att vi ska prioritera vår tid med Elias framför pengar (i den mån det går). 

Det är så här att första året får man lov att ta ut så lite dagar som man vill. Man bestämmer helt själv och kan spara så mycket man vill, det är bara ens egen ekonomi som styr.

När barnet fyller 1 år måste man ta ut alla dagar man skulle ha arbetat, alltså 5 dagar i veckan för att inte förlora sin SGI (vilket är den inkomsten som försäkringskassan har registrerat och det som bestämmer hur mycket du får ut vid sjukskrivning och VAB). Det känner jag att jag inte vill riskera. Så därför får vi räkna på hur vi ska lägga upp det för att föräldradagarna ska räcka länge.

Efter 180 dagar kan man börja ta ut föräldradagar på lägsta nivå. Då får man inte ut mycket pengar, men dom är bra att ha när man arbetar och måste ta ut föräldradagar och inte behöver pengarna, men behålla sin SGI.

Sen när barnet är 4 år får man bara ha sparat 96 dagar för det barnet, alla andra försvinner. Det känns ju väldigt dumt att bli av med dagar som jag kan ha med Elias.

KOMMENTARER:

  • Rebecka säger:
    2017-03-31 | 21:14:27

    Bra sammanfattat. Allt det där står också på deras hemsida.

Kommentera inlägget här: