Fru Törn

Mamma till Elias och Lukas som kämpar för att hitta tillbaka till mig själv igen.

Sockerdetox

Kategori: Allmänt, LCHF, Psykisk ohälsa

Fått många frågor om vad det är jag gör egentligen med min biokemiska reperation och matplan, så tänkte att jag ska försöka förklara i ett inlägg istället 🤔😍

.

Den 18 januari började jag en sockerdetoxkurs hos @artegetab där vi fick kunskap om beroendesjukdomen och specifikt sockerberoende. Jag är sockerberoende och har svårt för att sluta äta socker när jag väl börjat. Är som att jag inte vill sluta fast att jag snabbt ökar i vikt och inte mår bra, så är sockret min snuttefilt och det är det jag motiverar mig med för att komma upp på morgonen. Fram tills jag känner att nu får det vara bra, så trycker jag i mig tills jag (nästan) kräks och ibland börjar dag ett utan socker, andra gånger fortsätter jag ändå dagen efter och sen trycker i mig igen, för imorgon! Nu har jag varit sockerfri sedan 26 december 2018 och har mycket kunskap om både sockerberoende och rätt mat. (Vill du veta mer om beroende läs/lyssna på @bittensaddiction "Sockerbomben i din hjärna"), men kände att jag behövde hjälp med mängden och vad jag kunde äta (inspiration på maträtter).

.

Jag fick en matplan där det är uträknat hur mycket av protein, fett och grönsaker som jag behöver. Det är likt en strikt mejerifri LCHF-kost, men dom väljer att kalla det artegen föda, just den maten som människan är skapt för att äta, som våra förfäder levt på tidigare, innan vi fick in jordbruket med socker och mjöl. 

.

Jag fick en ordination på en biokemisk reperation med massor av kosttillskott som kan hjälpa mig att reparera den skadan som sockret och mjölet gjort på min kropp. 

I föreläsningarna beskrev dom biverkningar på vad en stor sockerkonsumtion kan orsaka och jag började gråta för hur väl jag kände igen mig. Jag "gick in i väggen" för tre år sedan och har sedan dess varit utmattad och deprimerad som jag maskerat med socker och koffein, för jag lider verkligen av att vara den trötta och deprimerade människan. På sockerdetoxen åkte inte bara mitt socker utan också mina koffeintabletter. Jag har sedan dess fått känna hur min kropp mår och behövt lyssna på den. Har spenderat alla barnens vila till att också sova och sovit när @calletorn kommit hem från jobbet.

.

Eftersom dom sa att det fanns en lösning, lyssnade jag och var beredd att göra vad dom sa krävdes för att hjälpa min kropp att må bättre och komma ur depression och utmattning. Jag mår mycket bättre utan socker, men är så trött, har alltid varit trött men nu kan jag inte maskera det med något 😒 Sen saknar jag den där sinnesfriden och är fortfarande väldigt tankebesatt, precis som alla andra dieter jag gått på. Skillnaden nu, som gör mig ännu mer besatt, är att det inte finns något slut datum då jag "får äta" det jag fantiserar om. Vi beroende ska inte tänka "aldrig mer" utan "idag väljer jag att inte..." men det betyder ju samma sak och det triggas jag enormt på. Jag vill ju så gärna kunna äta. Min dröm har alltid varit att "vara smal, så att jag kan få äta vad jag vill", och mitt liv har varit all in på diet eller all in på att äta socker.

.

Under dessa 7 veckor har jag tyvärr inte känt någon förbättring av den biokemiska reperationen, så har fått tillägg på ordinationen. Enligt min sockerberoendeterapeut är det för att mina binjurar är i så dåligt skick för att jag aldrig vilat. Jag har alltid kört 120% med allt och samtidigt. Har jag pluggat, så har jag alltid jobbat sidan om, samtidigt har det antingen varit diet eller socker (och båda två är stor påfrestning på kroppen), så har rent ut sagt tömt min kropp helt, raserat allt! Så inte konstigt om jag är sönder och behöver lagas, och att det tar tid. Men tålamod är inte min starka sida (speciellt inte när jag inte ser resultat och kämpar varje dag för att inte äta socker.)


(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)



Kommentera inlägget här: